Het was tijdens een cursus over schrijven voor internet. Welke het precies was weet ik niet meer. Ik zat tussen allemaal vrouwen die al iets met schrijven deden. Er zat zelfs een journaliste in de klas, want schrijven voor internet was toch even anders dan voor de krant. Ik was wat zenuwachtig tussen al die ervaren schrijfsters. Het was de journaliste die mij copywriter noemde. Een term waarvan ik nog nooit gehoord had tot die bewuste cursusdag.

De eerste schrijfopdracht om nooit meer te vergeten.

Ze zei het naar aanleiding van onze eerste opdracht. Ik zal het nooit meer vergeten. De opdracht én het enorme plezier dat ik eraan beleefde. We moesten een recept schrijven over het maken van salade voor kinderen. Het recept moest zo de Allerhande in kunnen. We sloegen ijverig aan het schrijven. Toen ik mijn pen neerlegde waren de anderen nog aan het schrijven. Had ik iets niet goed begrepen? Hoe kon ik als onervaren schrijfster als eerste klaar zijn?

Het aanspreken van de doelgroep.

Een voor een mochten we ons recept voorlezen. Toen was het mijn beurt. Zo snel als ik klaar was met schrijven was ik ook klaar met voorlezen. Wat nerveus wachtte ik op de feedback van de anderen. Maar die kwam niet. In plaats daarvan hoorde ik kwartjes vallen – zo kan het dus ook – bij mijn mede-cursisten. De docent was enthousiast, want ik had het recept makkelijk gehouden. En het zo geschreven dat het de doelgroep aan zou spreken.

Een compliment waarvan ik de betekenis niet wist.

Van de journaliste kreeg ik het compliment ‘Jij bent een goede copywriter. Jij weet te schrijven voor de doelgroep.’ ‘Een wat?’, dacht ik nog. Maar de les ging verder. Eenmaal thuis dacht ik nog eens aan dat compliment van de journaliste. Wat bedoelde ze nu eigenlijk? Op Wikipedia las ik: een copywriter is een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.

Weet jij wat ik bedoel met copywriter?

Waarbij ze met reclametekst een tekst bedoelen die geschreven is om de lezer te enthousiasmeren voor een commercieel product of dienst.
Ik herkende mezelf er helemaal niet in. Ik was gewoon een in loondienst zijnde inkoopster die de website erbij deed. Maar zij zou het wel weten, zij was immers de journalist. Nu jaren later presenteer ik mezelf als copywriter en blogger. Waarbij ik me met regelmaat afvraag of jij wel weet wat ik bedoel met copywriter.

Ik ben een copywriter met specialisme internet.

Ik had namelijk zelf nog nooit gehoord van de term tot die desbetreffende cursusdag. Is mijn specialisme het schrijven van reclametekst? Nou, niet echt. Bij wervende teksten denk ik ook niet aan mijn eigen teksten. Toch ben ik een copywriter met specialisme teksten voor het internet. Je mag me ook een vertellende copywriter noemen. Want uiteindelijk draait het bij mij om een ding: het enthousiasmeren van de lezer.

Wat je aan mij kan hebben.

Jouw passie voor je product/dienst omzetten naar een enthousiast geschreven verhaal gericht op jouw doelgroep. Zo geschreven dat jouw doelgroep enthousiast wordt over jou en jouw product/dienst. Dát is mijn passie.
Ben jij benieuwd of ik jouw teksten nóg mooier en doeltreffender kan maken? Laat het dan weten via dit contactformulier . Dan neem ik contact met je op. Wie weet kunnen wij onze passies inzetten om tot een mooie tekst te komen.