Ik ben niet jouw prioriteit.

Ik ben niet jouw prioriteit

Het was een klant die ik aan de telefoon had. Doodleuk zei die klant ‘Jij bent niet mijn prioriteit’. Dat was pijnlijk om te horen. Ik werd er ook van binnen een beetje boos door. In mezelf afvragend wat ik hier nu op moest zeggen, ging hij door met zijn verhaal. Gelukkig bedoelde mijn klant het helemaal niet zo naar als dat het in eerste instantie aanvoelde.

.

Afwachten in plaats van bellen

Samen met deze klant was ik begonnen met het (her)schrijven van zijn websiteteksten. Het proces liep wat stroperig, doordat ik zat te wachten op zijn input. In plaats van dat ik dan bel of even een email stuur, wacht ik af. In de aanname (nooit aannames doen!) dat een klant er nog mee bezig is. Maar deze klant was er helemaal niet mee bezig, want ik was simpelweg zijn prioriteit niet.

.

Andere acties die belangrijker zijn

Hij was daar heel eerlijk over. Zijn websiteteksten zijn wel belangrijk, maar geen prioriteit. Dat maakt het dus ook dat ik niet zijn prioriteit ben. Zijn klanten te woord staan, zijn dienstverlening zo goed mogelijk uitvoeren en alles wat daarbij komt. Dát is zijn prioriteit. Die website loopt niet weg, die teksten ook niet, maar zijn klanten misschien wel.

.

Jij bent wel mijn prioriteit

Zoals zijn klanten zijn prioriteit zijn, zijn mijn klanten mijn prioriteit. Ik wil dat mijn klanten goede, mooie, passende teksten hebben op hun website. Zodat mijn klanten nieuwe klanten krijgen. En daar leerde ik het verschil tussen mijn klanten en mijzelf. Waar ik die teksten wel een prioriteit vind, vindt een ander dat misschien maar bijzaak. En dat werd mij even heel duidelijk gemaakt.

.

Het zette mij aan het denken

Ik heb hier lang over nagedacht. Wat ik hier nu eigenlijk mee moest. Ik begreep mijn klant volkomen. Gaf hem groot gelijk. Toch knaagde er iets. Ik wil namelijk wel jouw prioriteit zijn. Is dat om mijn ego te strelen of zat er toch iets anders achter? Wat kon ik leren van dit telefoongesprek? Wat kon ik hieruit over mezelf leren?

.

Ik leerde dat ik niet zo bang moet zijn

Het eerste wat ik hieruit kon leren is dat ik niet zo bang moet zijn. Ik moet gewoon die telefoon oppakken en mijn klant bellen. Of die ene persoon waarvan ik wil weten hoe het met hem/haar gaat. Dat ik erop mag vertrouwen dat als het niet uitkomt, de desbetreffende persoon dat laat weten of niet opneemt. Ook leerde ik waarom ik wél jouw prioriteit wil zijn.

.

Waarom ik wel jouw prioriteit zou moeten zijn

Het gaat mij helemaal niet om mijn ego. Als ik een tekst heb geschreven, ben ik nog altijd zenuwachtig over wat mijn klant ervan vindt. Als mijn klant dan blij is, dan ben ik ook blij. En daar gaat het om. Ik gun iedereen teksten waar hij/zij blij van wordt. Teksten die jou ondersteunen in je bedrijfsvoering. Zodat jij kan vertrouwen op jouw teksten en dát kan doen wat wel jouw hoogste prioriteit is.

.

Jij bent (wel) mijn prioriteit.

.

Een S-Toure (stoere) groet,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *