Het is makkelijk gezegd, de uitvoering gaat ook nog. Alleen de gevolgen of het resultaat … CHAOS!

Het is natuurlijk onmogelijk om alles wat in je opkomt meteen uit te voeren. Helemaal als startende ondernemer. Er komt dan zo ontzettend veel op je af.
Op de meest ongelukkige momenten komt er dan weer iets in je op wat gedaan moet worden. “Leve de to-do lijstjes”, dacht ik eerst. Een lijstje waar ik alles op zet wat in mij opkomt en nog gedaan moet worden. Deze week. Deze maand.
Het werkte alleen niet. Ik vergat niet om het te doen en het zat niet continu in mijn hoofd. De desbetreffende taak stond immers opgeschreven. Een to-do lijstje helpt alleen niet tegen het uitstelgedrag. Dus toen ik, in mijn vorige blog [linken naar vorige blog], heel hard riep “het gaat om het meteen doen”, was ik misschien iets te voorbarig.

Het voornemen om meteen actie te ondernemen in plaats van het uitstellen, was op zich goed. Het is alleen niet altijd haalbaar. Als zelfstandig ondernemer kun je wel je eigen tijd indelen. Jouw eigen tijd, niet die van een ander. Je kunt bijvoorbeeld niet je kind op het schoolplein laten staan, omdat je iets te binnen schiet wat gedaan moet worden. Zie je het al voor je? Sorry lieverd, papa of mama doet niet meer aan uitstellen, dus dit moest echt eerst. Of iemand die je hulp dringend nodig heeft. Hij of zij laat je toch ook niet zitten? Zo had ik na het roepen dat ik vanaf nu niet meer ging uitstellen, een planning gemaakt voor de volgende dag. BAM, meteen de daad bij het woord voegen.

De volgende dag bracht ik mijn schoonouders naar hun afspraak. Ik bleef wachten tot ze klaar waren én daardoor werden mijn plannen uitgesteld. ERROR.
Gelukkig heb je als ondernemer altijd wel wat te doen. Zowel offline als online. Tijdens het wachten had ik mooi de tijd om het boek “Multitasken bestaat niet.” van Dave Crenshaw te lezen. Een aanrader als je van mening bent dat multitasken wel bestaat en zinvol is. Maar dat even terzijde. Het boek gaat over tijdsbesteding. Hoe je je tijd indeelt én hoe je daarmee omgaat.

De oplossing voor de chaos die je krijgt bij het meteen doen bleek heel eenvoudig. De oplossing is een agenda.
Je plant meteen je klussen in en je houdt je ook aan de afspraak met de desbetreffende klus.

Je doet niet meer aan uitstelgedrag.
Je doet wat gedaan moet worden.
Je houdt overzicht in alle taken die je als ondernemer voor je kiezen krijgt.
En je krijgt geen chaos!

Een S-Toure groet,
Esmeralda