Inmiddels zijn bijna alle zomervakanties ten einde. Ik moet zeggen dat ik het goed door gekomen ben. Maar voor de zomervakantie begon heb ik me wel ernstig zorgen gemaakt. Het is mijn eerste zomerperiode als ondernemer en dat is toch wel even anders dan als werknemer.

Toen ik nog in loondienst zat werkte ik door tot het mijn beurt voor de vakantie was. Ondertussen kon ik dingen wegwerken waar ik nog geen tijd voor gevonden had. Luisterde ik naar de vakantieplannen en verhalen van mijn collega’s, klanten en leveranciers. Uitkijkend naar mijn eigen vakantie en wetende dat ik verder kon waar ik gebleven was zodra ik terug van mijn vakantie was.

Nu, als ondernemer, kreeg ik het wel even benauwd. Zo ontstonden er vragen als:
“Vergeten de mensen me niet nu we elkaar niet zien?”
“Hoe krijg ik nu nieuwe opdrachten als iedereen op vakantie is?”
“Mijn naamsbekendheid kan ik vergroten door te netwerken, maar ook die hebben een vakantiestop. Hoe nu verder?”

Bij een “Werken aan je bedrijf”-sessie, van Word een Klantmagneet, stel je je ondernemersvraag aan andere ondernemers. Het is de bedoeling dat de andere ondernemers je tips en/of suggesties geven en je vragen stellen waarmee je verder kan met jouw ondernemersvraag.
Bij mijn beurt stelde ik dan ook de vraag: Hoe kom ik de zomer door? Je snapt dat de eerste reacties wat lacherig waren. Ik moest er zelf ook om lachen, want ik had mijn vraag natuurlijk iets beter moeten formuleren. “Hoe kom ik de zomerperiode door als beginnende ondernemer?”

Ik ontving diverse suggesties van mijn mede-ondernemers. Een aantal daarvan deel ik graag met je:
– Blog alvast vooruit.
– Ga je onlineplan uitwerken.
– Ga telefonische acquisitie voeren. Iedereen heeft het iets rustiger en daardoor iets meer tijd voor een telefoongesprek.
– Kijk eens kritisch naar je eigen website en verbeter die.
– Vind een manier om blijvend ‘reclame’ te maken. Bijvoorbeeld een radiocommercial.
– Ontwikkel een zomerpakket of een zomercursus.
– Geniet van de zon.

Ik heb genoeg tips ontvangen om niet alleen deze zomer door te komen, maar ook de volgende. Van alle tips heb ik er een tweetal uitgevoerd, waarvan één nog niet eens afgerond. De tijd bleek namelijk super snel te gaan! Voor ik er erg in had stond mijn agenda vol tot aan mijn eigen vakantie. De zomerperiode is voor bijna alle ondernemers het moment om te werken aan hun bedrijf. Afspraken waar eerst geen tijd voor was worden gemaakt, de website wordt eens nader bekeken, er wordt al vooruit gewerkt enzovoort. Het onderscheid tussen een startend of een gevestigd bedrijf is dan helemaal niet meer aan de orde.

Kortom: Ik ga me geen zorgen meer maken of ik een zomerperiode wel door kom. Vervelen hoef ik me met alle tips in ieder geval niet.

Trouwens…ik heb drie tips uitgevoerd. Op mijn vakantiebestemming was nauwelijks Wi-Fi, maar wel heel veel zon.

Heb jij een goede zomervakantie gehad?

Een S-Toure groet,
Esmeralda

 

Blog is op 31-08-2015 gepost op www.Community4Business.com