Van april 2014 tot nu is er heel veel gebeurd.Gezocht, gevonden en nu?
Ik ging opzoek naar mijn passie die zó leuk is dat ik er mijn geld mee wil verdienen. Geweldige ideeën, heel veel gesprekken met zelfstandige ondernemers, maar nog steeds niet die passie gevonden. Wat is nu daadwerkelijk zo leuk dat ik het mijn hele leven wil doen? Op de vraag “Wat is mijn passie?” kan niemand je antwoord geven. Jij bent de enige die dat kan. Dat maakt het juist zo moeilijk.

De twijfel sloeg toe, de tijd tikte door en ik was nog steeds opzoek. Ik dacht terug aan de beroepskeuzetesten van de middelbare school. Daar kwam zelden iets uit. Wat er dan wel uitkwam was iets wat ik totaal niet wilde. Ik vond teveel interessant. Die bevinding geldt nog steeds voor mij. Ik vind teveel interessant. Bij alles wat in mij opkwam, kwamen ook de vragen:

  • Is het interessant genoeg om er mijn geld mee te gaan verdienen?
  • Blijft het ook interessant genoeg voor mij?
  • Is dít ook daadwerkelijk wat ik wil gaan doen?

Het heeft maanden geduurd voor ik eruit was. Mijn huis hing inmiddels vol met allemaal vellen papier waarop ik mijn hersenspinsels schreef. Ik had mijn passie gevonden: web copywriting. Ik was eruit, maar toen begon het pas echt. Het bedenken van een bedrijfsnaam en logo, het schrijven van mijn ondernemersplan en de regels uitzoeken van het UWV. Dit terwijl ik ook nog ging verhuizen en moest wennen aan het thuis zijn.

Dankzij geduldige, behulpzame familie en een fijn netwerk kwam alles goed en daarmee ook de rust. Op 1 september 2014 zat ik bij de Kamer van Koophandel om mijn bedrijf in te schrijven. S-Tour, je spreekt het uit als stoer, Web Copywriter met specialisme Social Media. Klinkt goed, toch?

De rust die ik ervaarde duurde maar even. Ik had totaal geen ervaring in het ondernemen, maar met een eigen bedrijf moet je gaan ondernemen. Dat betekent voor mij uit mijn comfortzone treden en actie ondernemen. Ik las veel, bleef netwerken, wist wat ik wilde en wat mijn doel was. Toch voelde er iets niet goed. Ik sleutelde aan mijn elevatorpitch en probeerde die uit tijdens netwerken. Het hielp niet. De onrust werd steeds groter “Wat klopt er niet?”. In februari ging ik naar een training over doelgroep bepaling en sales. Met flink wat tips ging ik naar huis. Tijdens het implementeren van die tips kwam ik erachter wat er niet goed was. Door mijn onzekerheid en door de gesprekken die ik voerde had ik de nadruk gelegd op de bijzaak. Ik betrapte mezelf erop dat ik de nadruk legde op Social Media en niet op copywriting. In mijn ondernemersplan stond het nog goed, maar daarna is er ergens iets fout gegaan. Waar precies weet ik niet. Het was hoe dan ook tijd om de boel te herstellen. Nu was het nog te doen en zonder grote consequenties. De nadelige consequentie was dat ik veel tijd verloren had door onoplettendheid. De positieve consequentie was dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Het gevoel klopte weer, de energie ging stromen en ik raakte in een flow.

Dat terwijl ik een paar, voor mij belangrijke, ondernemerslessen had geleerd:
1. Laat je niet van de wijs brengen door je eigen onzekerheid. Volg je plan en pas die aan waar jij vindt dat het nodig is.

  1. Luister naar je gevoel. Voelt iets niet goed, ga dan opzoek naar de oorzaak.
  2. Ga niet sleutelen zonder te weten wat er mankeert.
  3. Vraag hulp wanneer je het nodig hebt. Er zijn heel veel mensen die je echt wel willen helpen.
  4. Je bent niet de enige ondernemer die dit overkomt. Dat dacht ik toen wel en dat denk jij misschien ook. Alle ondernemers hebben hun onzekerheden en / of moeten vroeg of laat hun ondernemersplan aanpassen. Dat hoort nu eenmaal ook bij het ondernemen.

Waar loop jij nu tegenaan als ondernemer?

Een S-Toure groet,
Esmeralda

 

Blog is gepost op www.Community4Business.com